پایان نامه مقایسه حساسیت اضطرابی عملکرد شناختی در دانش آموز با و بدون نارسا نویس
پایان نامه مقایسه حساسیت اضطرابی عملکرد شناختی در دانش آموز با و بدون نارسا نویس
دسته: روانشناسی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 390 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 99
پایان نامه مقایسه حساسیت اضطرابی عملکرد شناختی در دانش آموز با و بدون نارسا نویس در 99 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات پایان نامه مورد نظر
پایان نامه کارشناسی ارشد با فرمت doc در پنج فصل (فصل 1 مقدمه پژوهش- فصل 2 پیشینه و ادبیات پژوهش- فصل 3 روش پژوهش- فصل 4 یافته های پژوهش- فصل 5 بحث و نتیجه گیری)
همرا با فهرست مطالب
چکیده فارسی
چکیده انگلیسی
صفحه عناوین هر فصل
متن فارسی هر فصل با فونت B lotus و فرمت ورد و قابل ویرایش
ضمیمه ها شامل پرسشنامه
منابع فارسی و انگلیسی به شیوه APA
تعداد صفحات فایل: 99
خلاصه ای از پایان نامه:
چکیده:
بسیاری از دانشآموزان، رغبت و علاقهای به نوشتن نشان نمیدهند؛ زیرا نمیتوانند افکار خود را به روی کاغذ بیاورند. این مسأله میتواند در پیشرفت تحصیلی آنان تأثیر منفی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی دانشآموزان با و بدون نارسانویسی بود. طرح پژوهش نیز از نوع علی- مقایسهای بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان ابتدایی عادی و نارسانویس شهرستان رضوان شهر بود که حدود 2300 نفر بودند و از این بین تعداد 90 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی استفاده شد و در نهایت اطلاعات بدست آمده توسط نرمافزارSPSS-19 و از طریق روش تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین حساسیت اضطرابی و مؤلفههای آن در بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). به طوری که حساسیت اضطرابی در دانشآموزان نارسانویس بیشتر از دانشآموزان عادی است. همچنین نتایج نشان دادند که بین عملکرد شناختی و مؤلفههای آن در دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). به طوری که حساسیت اضطرابی در دانشآموزان نارسانویس بیشتر از دانشآموزان عادی است. به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که دانشآموزان با و بدون نارسانویسی در مؤلفههای حساسیت اضطراب و عملکرد شناختی تفاوت دارند. نتایج نشان داد که حساسیت اضطرابی و عملکرد شناختی، عناصر شناختی و روانشناختی مهمی در شناخت نارسانویسی هستند.
کلمات کلیدی: حساسیت اضطرابی، عملکرد شناختی، نارسانویسی، دانشآموزان
مقدمه
نوشتن یکی از راه های برقراری ارتباط است و مهارت در آن می تواند زمینه ساز ارتباط بهتر و کامل تر با دیگران باشد. در جهان امروز، افراد با انبوهی از اطلاعات و دانش مواجه اند که برای انتقال و سامان دهی آن باید از آموزش و مهارت کافی برخوردار شوند. با این حال بسیاری از دانش آموزان، رغبت و علاقه ای به نوشتن نشان نمی دهند؛ زیرا نمی توانند افکار خود را به روی کاغذ بیاورند. این مسأله می تواند در پیشرفت تحصیلی آنان تأثیر منفی داشته باشد. مشکلات دانش آموزان نارسانویس از دیگر اختلالات یادگیری مشهودتر است.
علائمی که نارسانویسی[1] را از دیگر اختلالات یادگیری جدا میسازد که شناخت آنها میتواند تأثیرات نارسانویسی را بر وضعیت شناختی و خلق فرد بیشتر مبرهن سازد. مشکل در نوشتن شکل صحیح حروف و اعداد یکی از این علائم میباشد. گاهی به ظاهر درست مینویسند، اما روند نوشتن غلط است. آیینه نویسی شامل ندانستن جهتها، افقی و عمودی و ... نوشتن از دیگر نشانههای افراد نارسانویس میباشد. مشکل در نسخه برداری از اشکال ساده، جا انداختن قسمتهایی از حروف و کلمات، تکرار نابجای حروف و کلمات، عدم رعایت فاصلهی مناسب بین حروف و کلمات، عدم تناسب اندازهی حروف و کلمات نسبت به هم، بیقاعده بودن ساختار جمله و ناهم خوانی فعل و فاعل از نشانههای مهم دیگری هستند که این اختلال را به صورت بهتری برجسته میسازند. عوامل چندی در دشواری نوشتن املاء و نارسانویسی کودکان ذکر میشود که عبارتند از: صعف مهارتهای حرکتی، انتزاعی بودن مطلب، اختلال در ادراک بینایی حروف و کلمات، ضعف حافظهی بینایی و شنوایی، دشواری در انتقال اطلاعات از یک کانال حسی به کانال دیگر یا در پیوندهای حسی، عدم توجه و دقت (تبریزی، 1389).
از جمله متغیرهای مرتبط با نارسانویسی در کودکان میزان زیاد اضطراب و تمایل به تجربه اضطراب یا در اصطلاح حساسیت اضطرابی میباشد. حساسیت اضطرابی به عنوان یک متغیر شناختی، نشان دهندهی تفاوتهای فردی است که به وسیلهی ترس از احساسات اضطرابی (ترس از ترس) مشخص میشود و نشاندهندهی گرایش به فاجعه نمایی در رابطه با پیامدهای چنین احساسهایی است (ریچیا[2]، اسکمیدت[3]، هوفمند[4] و تیمپانو[5]، 2010). دانشآموزان دچار نارسانویسی با توجه تکرار عدم موفقیت در رسانویسی کلمات و غلبه احساس اضطراب بر رفتار آنها ممکن است آن را مقدمهای برای بیماریهای جسمانی و روان شناختی سهمگین و عمیق تصور کنند.
[1] - dysgraphia
[2] - Richeya
[3] - Schmidtc
[4] - Hofmannd
[5] - Timpano
اهداف پژوهش
اهداف کلی
مقایسهی حساسیت اضطرابی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی
مقایسهی عملکرد شناختی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی
اهداف جزئی
1- مقایسهی ترس از نگرانیهای بدنی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی
2- مقایسهی ترس از عدم کنترل شناختی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی
3- مقایسه ترس ازمشاهده شدن اضطراب توسط دیگران در دانشآموزان با وبدون نارسانویسی
4- مقایسهی جهت یابی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی
5- مقایسهی ثبت کلمات در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی
6- مقایسهی توجه و محاسبه در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی
7- مقایسهی حافظهی نزدیک در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی
8- مقایسهی عملکرد زبانی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی
9- مقایسهی تفکر دیداری- فضایی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی
فرضیههای پژوهش
فرضیه های اصلی
1- حساسیت اضطرابی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی متفاوت است.
1-1 ترس از نگرانیهای بدنی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی متفاوت است.
2-1 ترس از عدم کنترل شناختی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی متفاوت است.
3-1 ترس از مشاهده شدن اضطراب توسط دیگران در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی متفاوت است.
2- عملکرد شناختی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی متفاوت است.
1-2 جهت یابی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی متفاوت است.
2-2 ثبت کلمات در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی متفاوت است.
3-2 توجه و محاسبه در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی متفاوت است.
4-2 حافظهی نزدیک در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی متفاوت است.
5-2 عملکرد زبانی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی متفاوت است.
6-2 تفکر دیداری- فضایی در دانش آموزان با و بدون نارسانویسی متفاوت است.
قیمت : 37,000 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .
کلمات کلیدی : پایان نامه مقایسه حساسیت اضطرابی عملکرد شناختی در دانش آموز با و بدون نارسا نویس , پایان نامه مقایسه حساسیت اضطرابی عملکرد شناختی در دانش آموز با و بدون نارسا نویس , نارسا نویس , عملکرد شناختی در دانش آموز ,حساسیت اضطرابی عملکرد شناختی , مقایسه حساسیت اضطرابی