شناخت و بررسی نیازهای آموزشی مدیران مدارس متوسطة دولتی
شناخت و بررسی نیازهای آموزشی مدیران مدارس متوسطة دولتی
پروژه و پایان نامه رشته مدیریت، مقدمه: در هر سازمانی بدون توجه به نوع هدف، به وسیلة کارکنان اموری به اجرا در میآید که در نهایت بهصورت مجموعهای که ماحصل سرمایهگذاری است شکل میگیرد. بدینسان نتیجه کار اعضاء بهصورت منسجم متجلی میشود. در سازمانها و مؤسسات هر کاری نیازمند مهارتها و بهکارگیری ...

شناخت و بررسی نیازهای آموزشی مدیران مدارس متوسطة دولتی
فرمت فایل دانلودی: .docفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 113
حجم فایل: 496
قیمت: : 7000 تومان
بخشی از متن:
مقدمه:
در هر سازمانی بدون توجه به نوع هدف، به وسیلة کارکنان اموری به اجرا در میآید که در نهایت بهصورت مجموعهای که ماحصل سرمایهگذاری است شکل میگیرد. بدینسان نتیجه کار اعضاء بهصورت منسجم متجلی میشود. در سازمانها و مؤسسات هر کاری نیازمند مهارتها و بهکارگیری دانشهای در رابطه است. سازمانها با توجه به این نیاز، شرایط احراز شغل نیروی انسانی خود را تهیه نموده و به گزینش میپردازند. هر چند در بدو استخدام نیروی تازه وارد در سازمان، با شغل خود انطباق کیفی دارد ولی اگر مدیریت آنها را کارآموزانی مستعد تلقی نکند، نخواهد توانست در پروراندن آنها اقدام نموده و در نتیجه از نیروی انسانی مفید برخوردار گردد. چرا که محبوس نگهداشتن تجارب و مهارتهای شغلی افراد، روح تعالی و رشد را در اعضاء خفه کرده و موجبات سد تحرک و پویایی آنها را فراهم میکند (عسگریان، 1370، ص 55).
با اجرای برنامههای آموزشی در سازمانها میتوان به رشد نیروی انسانی کمک کرد. آموزش تنها وسیلة همگام شدن با تغییراتی است که در گذر زمان ایجاد میشود. تغییر و تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و پیشرفت علم و تکنولوژی نیازهای آموزشی گوناگونی را به سازمانها تحمیل میکند.
برنامههای آموزشی را تنها هنگامی باید طراحی و اجرا کرد که مطمئن باشیم میتواند به حل مشکلات، کمک مؤثری بنماید، بنابراین، عاقلانهترین راه برای تصمیمگیری درباره مسائل مربوط به آموزش کارکنان باید براساس بررسی و مطالعه کامل کل سازمان باشد. با شناخت سازمان و مسائل موجود در آن خواهیم دانست که آموزش کارکنان چگونه میتواند به ما در رفع این مشکلات کمک کند (سعادت، 1381، ص 176).
بر این اساس، اولین قدم در تجویز آموزش برحسب دادههای نیازسنجی که به وسیلة پرسشنامهها و مشاهدات به دست میآید صورت میگیرد (عسکریان، 1370، ص 57).
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت پژوهش
اهداف تحقیق
سؤالهای تحقیق
تعاریف نظری مفاهیم
تعریف عملیاتی مفاهیم
فصل دوم: بررسی پیشینه مطالعاتی
زمینه
مفاهیم آموزش
تعریف آموزش
مزایای آموزش
دلایل منطقی برای آموزش
اهداف آموزش
ضرورت آموزش کارکنان
انواع آموزش
مشکلات آموزش
مفهوم نیاز
جمعبندی تعاریف ارائه شده دربارة نیاز
طبقهبندی نیازها
۱- طبقهبندی «برادشاو» از نیازها
۲- طبقهبندی بر اساس نوع نیاز
۳- طبقهبندی نیازها از لحاظ توانایی تشخیص
۴- طبقهبندی نیازها از لحاظ ضرورت و اهمیت
۵- طبقهبندی نیازها از لحاظ نحوة برآوردن و رفع آنها
۶- تقسیمبندی نیازها از لحاظ فردی یا گروهی بودن
نیاز آموزشی
منابع نیازهای آموزشی
نیازسنجی آموزشی
اهداف نیازسنجی
۱- فراهمسازی اطلاعات برای برنامهریزی
۲- ضرورت بهسازی برنامهها یا افزایش طول عمر برنامه
۳- فراکنشی عمل کردن
۴- اجتناب از انحصارگرایی در برنامهریزی و جلب مشارکت عمومی
۵- رعایت جنبة اقتصاد در مسائل برنامهریزی
۶- ضرورت پاسخگویی
اصول نیازسنجی
۱- اصل تداوم
۲- اصل جامعیت
۳- اصل مشارکت
۴- اصل عینیت
۵- اصل افزایشی بودن نیازسنجی
۶- اصل سیالی نتایج نیازسنجی
۷- اصل توجه نابرابر در نیازسنجی
۸- اصل واقعگرایی
۹- اصل پویایی
۱۰- اصل تعهد
انواع نیازسنجی
۱- نیازسنجی آلفا
۲- نیازسنجی بتا
۳- نیازسنجی گاما
۴- نیازسنجی دلتا
۵- نیازسنجی اپسیلون
۶- نیازسنجی زتا
الگوهای نیازسنجی آموزشی
الگوی ترند (TREND)
الگوی پی. دی. کا(P.D.K)
الگوی نیازسنجی جهانی
الگوی نیازسنجی هوستون
الگوی کلاین
الگوی بورتون و مریل
الگوی نیازسنجی در سطح مدارس متوسطه
الگوی نیازسنجی اتحادیه نظام آموزشی
الگوی تحلیل وظیفه
مدل سه بعدی: کافمن، کوریگان و جانسون
الگوی نیازسنجی آموزشی کارکنان در سطح منطقه آموزشی
فنون نیازسنجی آموزشی
فن دلفی
فن فیش باول
فن تل استار
وقایع حساس
فن تحلیل تأثیر متقاطع
فن شبیهسازی و بازی
فن جلسات همهمهای
فن تحلیل میدان نیروها
فن تجزیه و تحلیل خطا
آموزش و پرورش و اهداف آن
مدیریت مدارس
وظایف مدیر مدرسه
الف. وظایف پرورشی- آموزشی
ب. وظایف اداری
یافته های پژوهش
فصل سوم: روش اجرای پژوهش
روش تحقیق
جامعه مورد مطالعه
نمونه و روش نمونهگیری
ابزار گردآوری اطلاعات
شواهد مربوط به قابلیت اعتماد و روایی ابزار سنجش
روش تحلیل داده ها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
توصیف داده ها
تحلیل داده ها
اولویتبندی نیازهای آموزشی
نمایش میانگین متغیرها
مقایسة میانگین سؤالهای تحقیق
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
بحث و نتیجهگیری
محدودیتها
پیشنهادها
ضمائم
پرسشنامه
فهرست منابع