پایان نامه و پروژه های دانشگاهی

دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، گزارش کارآموزی، طرح های توجیهی، کارآفرینی و تحقیق

پایان نامه و پروژه های دانشگاهی

دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، گزارش کارآموزی، طرح های توجیهی، کارآفرینی و تحقیق

دانلود بروزترین فایل، جزوه ها و مطالب آموزشی، پایان نامه thesis، پروژه project، دانلود جدیدترین مقالات همراه با ترجمه، گزارش کارآموزی، طرح های توجیهی و کارآفرینی، کتاب و تحقیق های دانشگاهی
پنجشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۰۷:۳۴ ب.ظ

تجلی زن در آثار سنایی، عطار، مولوی و جامی

تجلی زن در آثار سنایی، عطار، مولوی و جامی

تجلی-زن-در-آثار-سنایی-عطار-مولوی-و-جامیپایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیّات فارسی، چکیده: اسلام و به تبع آن عرفان اسلامی توانست منزلت از دست رفته ی زن را به او بازگرداند و او را در جایگاه حقیقی خود، آن گونه که خداوند و بزرگان دین ترسیم کرده اند، بنشاند. از آن جا که شاعران عارف مسلک ایرانی شمّه ای از این آموزه ها را باز نموده ....دانلود فایل


تجلی-زن-در-آثار-سنایی-عطار-مولوی-و-جامی
تجلی زن در آثار سنایی، عطار، مولوی و جامی
فرمت فایل دانلودی: .doc
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 176
حجم فایل: 990
قیمت: : 30000 تومان

بخشی از متن:
چکیده:
اسلام و به تبع آن عرفان اسلامی توانست منزلت از دست رفته ی زن را به او بازگرداند و او را در جایگاه حقیقی خود، آن گونه که خداوند و بزرگان دین ترسیم کرده اند، بنشاند. از آن جا که شاعران عارف مسلک ایرانی شمّه ای از این آموزه ها را باز نموده اند، نگارنده بر آن شده است، سیمای زن را در منظومه های عرفانی فارسی واکاوی نماید و برای نیل به این مقصود آثار بزرگانی چون: سنایی، عطّار، مولانا و جامی بررسی شد پس از انتخاب شاخص ترین حکایات زن محور، ابیات به نثر روان برگردانده شد. با توجه به مفاهیم به دست آمده سیمای (سیرت و صورت) زن در این آثار دسته بندی شده و نتایج ذیل حاصل گردید: سنایی زن را تبلور نفس و بازدارنده از معرفت می داند و انواع لقب های ناپسند را به او نسبت می دهد البتّه گاهی هم لیاقت رسیدن به درجات عالی را در او نشان می دهد. مثنوی های عطّار سرشار از زنان برجسته و تکامل یافته است و نگاه او به زن پاک و عارفانه می باشد. در مثنوی معنوی مولانا زنان چون مردان قابلیّت اتّصال به سرچشمه ی الهی را دارند و مورد تحسین هستند امّا چون زبان او غالباً زبان تمثیل است، گاهی از زن نمودهای ناپسند می سازد و از او برای رسیدن به معنی کمک می گیرد. در منظومه های جامی زنان به دو دسته تقسیم شده اند. در برخی حکایات زن تا اوج فلک بالا کشیده شده، از او بسیار تقدیر گردیده و در برخی دیگر او را به خاطر داشتن صفات ناشایست، لایق مرگ و نیستی دیده است.
کلید واژه ها: عرفان، معرفت، نماد، تجلّی، زن

فهرست مطالب:
چکیده
فصل اوّل: کلّیّات و مقدّمات    
1-1- مقدّمه     
1-2- بیان مسئله     
1-3- پرسش های تحقیق     
1-4- هدف پژوهش     
1-5-اهمّیت و ضرورت تحقیق     
1-6- تعریف اصطلاحات پژوهشی     
فصل دوم: مرور مطالعاتی
2-1- مبانی نظری     
2-2- پژوهش های گذشته     
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- روش تحقیق     
3-2- جامعه پژوهش     
3-3- ابزار جمع آوری اطلاعات     
فصل چهارم: ارائه و تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه     
بخش اوّل
4-1- ابوالمجد مجدودبن آدم سنایی
زندگی نامه     
آثار و تألیفات     
زن در نگاه سنایی     
4-1-1- زن و معرفت     
حکایت اوّل: جوهره     
حکایت دوم: زن متوکل     
4-1-2- زن، زیرکی و خردمندی     
حکایت اوّل     
حکایت دوم     
حکایت سوم     
حکایت چهارم     
حکایت پنجم     
حکایت ششم     
4-1-3- زن نماد نفس و پای بندی به دنیا     
حکایت    
4-1-4- در تحقیر زن    
4-1- 5- در رنج داشتن دختر و خواهر    
4-1- 6- زن، بی وفایی و خیانت    
حکایت اوّل    
حکایت دوم    
بخش دوم
4-2- فریدالدیّن محمّد عطّار نیشابوری
زندگی نامه    
آثار و تألیفات    
زن در نگاه عطّار    
4-2-1- تمثیلاتی از مقام و منزلت مادر    
حوّا و فرزند شیطان (خنّاس)    
4-2-2- زنان پرهیزگار و برجسته    
حکایت اوّل: زن پارسا    
حکایت دوم: حضرت فاطمه (س)    
حکایت سوم: زین العرب    
حکایت چهارم: شیخ صنعان و دختر ترسا    
4-2-3- زن مظهر عشق و فداکاری   
حکایت اوّل: زن و شاهزاده    
حکایت دوم: یوسف و زلیخا    
حکایت سوم: لیلی و مجنون    
حکایت چهارم: زبیده    
4-2-4- سیمای زنان گنهکار    
حکایت اوّل    
حکایت دوم    
زن و دانایی    
بخش سوم
4-3- مولانا جلال الدیّن محمّد بلخی
زندگی نامه    
آثار و تألیفات    
افکار و عقاید    
زن در نگاه مولانا    
4-3-1- جایگاه مادر    
حکایت اوّل: مادر و مرگ فرزند    
حکایت دوم: سلطان محمود و غلام هندو    
حکایت سوم: کودک، مادر و خیال    
حکایت چهارم: به سخن آمدن طفل میان آتش    
حکایت پنجم: زن کافر و طفل شیرخواره    
حکایت ششم: رفتن کودک بر ناودان    
4-3-2- زن به عنوان رمز و تمثیل    
حکایت اوّل: اعرابی درویش و زنش    
4-3-2-ب - حکایت دوم : شاه و کنیزک    
4-3-2-ج - حکایت سوم : شاهزاده و جادوگر    
4-3-3- زن و نگاه عرفی مولانا به او    
نمونه ی اوّل: تحقیر مرد به سبب پوشش زنانه    
نمونه ی دوم: استفاده از لفظ زن برای مردان جهت اهانت    
نمونه ی سوم: عدم اعتماد به رأی و عقل زن    
نمونه ی چهارم: مکر و کید زنانه    
نمونه پنجم: ترس و دوری از صحنه های مصاف و جنگ    
نمونه ششم: برتری مردان به سبب عاقبت اندیشی    
4-3-4- الگوهای ستودنی زنان    
نمونه ی اوّل: حضرت مریم (س)    
نمونه ی دوم: مادر حضرت موسی (ع)    
نمونه ی سوم: همسر حضرت موسی (ع)    
نمونه ی چهارم: آسیه ( همسر فرعون )    
نمونه پنجم : بلقیس    
بخش چهارم
4-4- عبدالرّحمن ابن احمد جامی
زندگی نامه    
آثار و تألیفات    
افکار و عقاید    
زن در نگاه جامی    
4-4-1- زنان و معرفت    
حکایت اوّل: آن زن که سی سال در مقام حیرت بر یک جای بماند    
حکایت دوم: عاشق شدن دختر ترسا بر آن جوان مسلمان    
حکایت سوم: تحفه ی مغنیّه    
4-4-2- زن، عشق و وفاداری    
حکایت اوّل: عینیه و ریا    
حکایت دوم: عاشق شدن کنیزک خلیفه ی بغداد به غلام وی    
4-4-3- تصویری از زنان ناشایست    
حکایت اوّل: سلامان و ابسال    
حکایت دوم: سلیمان و بلقیس    
حکایت سوم: یوسف و زلیخا    
4-4-4- زنان عامل گرفتاری    
حکایت اوّل: دعاکردن پادشاه تِرمَز برای خلاصی از کنیزک    
حکایت دوم: ماجرای مخنّث    
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها     
5-1- نتیجه گیری     
5-2- محدودیت ها     
5-3- پیشنهادها    
منابع و ماخذ

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۵
رسول کریمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی